Sep 222010
 

Doordat in onze informatiemaatschappij vrijwel alles wordt opgeslagen en kan worden gekoppeld, worden persoonlijke gegevens steeds vaker gebruikt voor oneigenlijke doeleinden. Club Oklahoma is een onderzoek naar de mechanismen daarachter en de gevolgen ervan. Er wordt geprobeerd wordt zoveel mogelijk privacy gegevens over de  bezoekers te verzamelen en die informatie in een theatrale setting volledig uit zijn context te trekken.

Dat gebeurt in een experimentele mengvorm van sociaal netwerk, computerspel, kunstwerk en performance. Bezoekers worden lid van Club Oklahoma door een blauw blokje met een RFID chip erin te kopen. Daarmee heb je toegang tot een aantal mysterieuze blauwe monolieten met daarin telkens een korte, leuke interactieve installatie. Hierin worden aldoor kleine stukjes informatie aan je ontfutseld. Die geven ons, gecombineerd met wat we op internet kunnen vinden, uiteindelijk een vrij uitgebreid digitaal profiel van de bezoeker. Die profiel gegevens komen, al dan niet in gemanipuleerde vorm, terug bij de bezoeker in door ons gecontroleerde situaties. Op die manier proberen we de grens tussen digitale en echte wereld te onderzoeken en te manipuleren en daardoor te laten zien dat die zeker niet absoluut is.

De eerste versie van Club Oklahoma heeft in augustus 2010 gedraaid op het Noorderzon festival te Groningen. Het (tussen)resultaat was een persoonlijk “informatietheater” voor elke bezoeker, op de grens van de digitale en de echte wereld. Dat gaf een unieke kijk in de keuken van internet, zowel voor de bezoeker als voor ons. Club Oklahoma zoals het nu gemaakt is, moet vooral gezien worden als een eerste fase in een ontwikkel proces. Uiteindelijk was Noorderzon voor ons een laboratorium waarin heel veel uitgeprobeerd en onderzocht is. Met de resultaten kan een volgende fase van de ontwikkeling in worden gegaan. Het is de bedoeling dat “Oklahoma 2.0” voorjaar 2012 gepresenteerd wordt.

Get the Flash Player to see this content.

Bij Club Oklahoma was ik artistiek leider, computer programmeur en heb ik het het hele project op poten gezet.